Skip to main content

Birth of Name

Name, you are chasing and chased by

You, do you really matter?

What if you don’t exist?

What if you’re a funny fiction;

Invented by a few, fallen from spontaneity?

Your fictitious glory is taken for granted

As if, you are the beginning and the end


You, the first and the final dogma

The weaver of the life-stories

The gene of romance and tragedy

You, the fulcrum of human power

The traces of memories 

Whose erasure is truly a liberation

From the burdening flashes of thy presence!

Yet, you are blooming

In an Age of Reason and Anxiety!

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Imagination

Student: I want to excel in my life. Over the years, my graph of success is achieving a new height. I am doing hard work to become one of the smartest and richest persons on the Earth. Teacher: Wonderful! Who is  achiever and what is achieved? Student: I am the achiever. My name and fame are shining day by day.  Teacher: Who is this ‘I’? What is the material by which it is produced? Student: I is the ego which is the agent achieving successes and facing failures. Teacher: Whether ego is real or imaginary? Student: It is made of name, form, and function. Teacher: Whether name, form, and function are eternal?  Student: No, they are changing. Teacher: Anything changes does it exist? Whether these are real or merely fictitious images appearing and disappearing before the sightscreen of mind? Student: They are the images constructing my identity as a person. Teacher: Well said! What is the stuff by which these images are made of? Who is maker and what is made? Student: They ar...

เคชिเคฐोเคคा เคœाเคŠँ เคเค• เคฎाเคฒा เฅ›िเคจ्เคฆเค—ी เค•ा

เคชเฅเคคा เคนूँ เคนเคฐ เคเค• เคฆिเคจ เคเค• เคนी เคชเคจ्เคจा, เคนเคฐ เคฆिเคจ เคนเฅ›ाเคฐ เคฏे เคฎाเคฒूเคฎ เคชเฅœเคคे เคนैं। เคœเคฌเคธे เคนोเคถ เคธंเคญाเคฒा เคนै เคเค• เคนी เคชเคจ्เคจा เคธเคตांเคฐเคคे เค†เคฏा เคนूँ, เคฒोเค— เค‡เคธे เฅ›िเคจ्เคฆเค—ी เค•เคนเคคे เคนैं। เค‡เคธเคชे เคฒिเค–े เคนเคฐ เคเค• เคฒเคฌ्เฅ› เคœो เคฎेเคฐे เคฎाเคฒूเคฎ เคชเฅœเคคे เคนैं, เคจा เคœाเคจे เค•िเคคเคจे เคœुเคฌां เคชे เคšเฅे เคนोंเค—े। เค†เคœ เคนเคฎ เคญी เค•ुเค› เคชเคฒ เค•े เคฒिเค เคนी เคธเคนी เค‡เคธเค•े เคธाเคฐเคฅी เคนैं, เคœाเคจे เคธे เคชเคนเคฒे เค•ुเค› เคฐंเค— เคฎेเคฐा เคญी เค‡เคธเคชे เคšเฅ เคœाเค, เคฌเคธ เค‡เคธीเคฒिเค เคเค• เคนी เคชเคจ्เคจा เคฌाเคฐ เคฌाเคฐ เคชเคฒเคŸเคคा เคฐเคนเคคा เคนूँ। เคนเคฐ เค•ोเคˆ เค…เคจเคœाเคจे เค•िเคคाเคฌ เค•ी เคคเคฒाเคถ เคฎें เคฌाเคนเคฐ เคจिเค•เคฒเคคा เคนै, เคœिเคธเค•ा เคนเคฐ เคเค• เคชเคจ्เคจा เคตो เฅ™ुเคฆ เคนै। เคœเคฌ เฅ™ुเคฆ เค•े เคฐंเค— เค•ो เคธเคฎเค เคนी เคจा เคชाเคฏा, เคคो เคญเคฒा เค‡ंเคฆ्เคฐเคงเคจुเคทी เค•िเคคाเคฌ เค•े เค•्เคฏा เคฎाเคฏเคจे เคนैं? เค…เคธ्เคคिเคค्เคต เคฎें เคจा เคœाเคจे เค•िเคคเคจे เคชเคจ्เคจे เคฌिเค–เคฐे เคชเฅœे เคนैं, เคฌเคธ เคเค• เคธे เคนी เค…เคตเค—เคค เคนो เคœाเคŠँ, เค‰เคธเค•े เคนเคฐ เคเค• เคถเคฌ्เคฆ เค•ो เคšुเคจเคคा เคœाเคŠँ, เค•ुเค› เคชเคฒ เค•े เคฒिเคฏे เคธเคนी, เคชिเคฐोเคคा เคœाเคŠँ เคเค• เคฎाเคฒा เฅ›िเคจ्เคฆเค—ी เค•ा।

Human's Rationality: Its Unfree-Freedoms

Cosmic energy is moving into various forms and patterns, its quest is to become, what Arthur Schopenhauer called 'will to live'.  (Arthur Schopenhauer, 1818). He is explicit that: “Thus the will to live everywhere preys upon itself, and in different forms is its own nourishment, till finally the human race, because it subdues all the others, regards nature as a manufactory for its own use. Yet even the human race...reveals in itself with most terrible distinctness this conflict, this variance of the will with itself…”. Every ‘will to become' is a movement, encompassing the history of past and future; the degree of rationality and its gradation are normativized by thoughts as hierarchy of souls and monads. Human being as likeness and image of God possess the highest truth, indeed! In fact, human being is the only species who possess and owns the truth, it is the only mode of being who puts truth at stake, constructs its horizons and claim of legitimacy and illegitimacy, defi...