Skip to main content

PURSUIT OF HAPPINESS

Who can pursue happiness? Happiness is not a dream. It's not an achievement, a thing of future. It's an attitude, a state of being, a habit of being instead of becoming. Human species is the only one creature who reduces all the beautiful feelings into a possibility of becoming, even if it is absent at the moment. Possibility is a key word of teleological imagination; a movement, a plaything of time. Who knows what time is if not a state of movement? If something is moving what is the nature and character of that thing since it's nothing more than temporal. Temporariety is the real character of existence; does it mean nothing exists except time and its movement? In that sense, there is no perfect time; every moment is imperfect perfection or perfect imperfection. There will never be transcendence from hell towards heaven. Both are cousin-brothers. You dare break the binary, there is no perfect space or time to occupy. If anything is real, it exists here and now. If happiness is real, it must not be postponed at the scale of time. It's happening here and now. What else is the most desirable aspect of human's life than happiness? In fact, it is postponed constantly for an illusion at the risk of embracing miseries and fears of miseries as the perpetual companions. 


Indian thinkers of ancient age never gave emphasis on time or chronology to postpone the vitality of moment towards a perfect state of being. They were aware about the falsity of possibility. Actuality must not be too dependent upon possibility otherwise it loses its vitality. Actuality is actual, it's real. Possibility is unreal, a thing of future which may or may not be actualized. Why to worry about a state of being which may or may not come true in future? Actuality is always already a moment of present, even though our baffling minds will run away for another desire to attain perfection in future, and it will follow like a game of infinity till the game is over. Now tell me my friends, whether pursuit of happiness is possible? Never! Happiness is here and now!! ๐Ÿ˜Š

Comments

Popular posts from this blog

Meeting Justice Rohinton Nariman in a Sunday Morning

Aristotle once wrote in his Nicomachean Ethics that there are four significant virtues for human beings, namely Prudence, Temperance, Justice, and Courage. There are a few judges who have courage and sense of justice, both. Hon'ble Mr. Justice Rohinton Nariman has been truly an exemplar judge and erudite historian, theologian and philologist, a great scholar of music as well as a courageous and meticulous jurist of our country. He did his Master of Laws from Harvard Law School in 1980-81 and taught by one of the finest jurists of the last century, Roberto Unger. He became Senior Advocate in 1993 in the age of 37 and also served as Solicitor General of India in 2011 before he was elevated as a judge of the Supreme Court of India in 2014. He delivered many landmark judgments, including Shreya Singhal v. Union of India. There are a few people with whom time moves too fast, but to count that experience takes ages. Justice Rohinton Nariman is one of those great jurists with whom a meet...

Feminine Mystery

        Portrait Courtesy: Shraddha One day when 'I' die  All would born as free life The long struggle to be Would turn out to be a mirage  Whose mystery is long known But forgotten Every concern or engagement Is an escape to forget  The first germ of life; its completeness Shackles are nowhere  But imagined as real One day that image would disappear And a blank sheet would represent The Being and Nothingness My mother my light  Has merged into the shadow To witness the geist  Glittering in every particle  All around ether  One day when I laugh On the seriousness of playfulness And let the things flow  Without any expectation or resistance The day would be a new dawn To the spirit of wholeness And unity of phenomenon Fragmented in an age of reason And anarchus egoism of individuals  One day the expression of collective Would loose its relevance  When man would realise The silent spirit  And its feminine mys...

เคชिเคฐोเคคा เคœाเคŠँ เคเค• เคฎाเคฒा เฅ›िเคจ्เคฆเค—ी เค•ा

เคชเฅเคคा เคนूँ เคนเคฐ เคเค• เคฆिเคจ เคเค• เคนी เคชเคจ्เคจा, เคนเคฐ เคฆिเคจ เคนเฅ›ाเคฐ เคฏे เคฎाเคฒूเคฎ เคชเฅœเคคे เคนैं। เคœเคฌเคธे เคนोเคถ เคธंเคญाเคฒा เคนै เคเค• เคนी เคชเคจ्เคจा เคธเคตांเคฐเคคे เค†เคฏा เคนूँ, เคฒोเค— เค‡เคธे เฅ›िเคจ्เคฆเค—ी เค•เคนเคคे เคนैं। เค‡เคธเคชे เคฒिเค–े เคนเคฐ เคเค• เคฒเคฌ्เฅ› เคœो เคฎेเคฐे เคฎाเคฒूเคฎ เคชเฅœเคคे เคนैं, เคจा เคœाเคจे เค•िเคคเคจे เคœुเคฌां เคชे เคšเฅे เคนोंเค—े। เค†เคœ เคนเคฎ เคญी เค•ुเค› เคชเคฒ เค•े เคฒिเค เคนी เคธเคนी เค‡เคธเค•े เคธाเคฐเคฅी เคนैं, เคœाเคจे เคธे เคชเคนเคฒे เค•ुเค› เคฐंเค— เคฎेเคฐा เคญी เค‡เคธเคชे เคšเฅ เคœाเค, เคฌเคธ เค‡เคธीเคฒिเค เคเค• เคนी เคชเคจ्เคจा เคฌाเคฐ เคฌाเคฐ เคชเคฒเคŸเคคा เคฐเคนเคคा เคนूँ। เคนเคฐ เค•ोเคˆ เค…เคจเคœाเคจे เค•िเคคाเคฌ เค•ी เคคเคฒाเคถ เคฎें เคฌाเคนเคฐ เคจिเค•เคฒเคคा เคนै, เคœिเคธเค•ा เคนเคฐ เคเค• เคชเคจ्เคจा เคตो เฅ™ुเคฆ เคนै। เคœเคฌ เฅ™ुเคฆ เค•े เคฐंเค— เค•ो เคธเคฎเค เคนी เคจा เคชाเคฏा, เคคो เคญเคฒा เค‡ंเคฆ्เคฐเคงเคจुเคทी เค•िเคคाเคฌ เค•े เค•्เคฏा เคฎाเคฏเคจे เคนैं? เค…เคธ्เคคिเคค्เคต เคฎें เคจा เคœाเคจे เค•िเคคเคจे เคชเคจ्เคจे เคฌिเค–เคฐे เคชเฅœे เคนैं, เคฌเคธ เคเค• เคธे เคนी เค…เคตเค—เคค เคนो เคœाเคŠँ, เค‰เคธเค•े เคนเคฐ เคเค• เคถเคฌ्เคฆ เค•ो เคšुเคจเคคा เคœाเคŠँ, เค•ुเค› เคชเคฒ เค•े เคฒिเคฏे เคธเคนी, เคชिเคฐोเคคा เคœाเคŠँ เคเค• เคฎाเคฒा เฅ›िเคจ्เคฆเค—ी เค•ा।